<<< [Fátyol és tűsarok című olvasópályázat] >>>

Fátyol és tűsarok

Női sorsok, női történetek Európából
 

Fátyol és tűsarok című olvasópályázat logójaSós kávé (Elmeséletlen női történetek)

A soá-irodalom alkotásai férfi-szemszögből közelítik meg a vészkorszak eseményeit és a zsidó életérzést, s ez a fájdalmas hiány a történelmi identitás kialakításában felbecsülhetetlen károkat, emlékezet-kiesést okozott. A Sós kávé című dokumentumkötet ezt a hiányt igyekszik pótolni, és a történelmi felejtést hét évtized távlatából valamelyest ellensúlyozni.

A magyar holokausztnak állít sajátos emléket az oral history eszközeivel ez az elbeszélésgyűjtemény, amely a háborút túlélő magyar zsidó nők visszaemlékezéseiből állt össze. A kötet szerkesztője, az Esztertáska Zsidó Női Szellemi Műhely vezetője, Pécsi Katalin 2002-ben határozta el, hogy összegyűjti az eddig "elmeséletlen női történeteket".

A személyes élményeken alapuló, szubjektív, a részleteket érzékletesen kidomborító, a zsidó élet legkülönbözőbb aspektusairól szóló történetek irodalmi szempontból is megkerülhetetlen dokumentumok. Bár a könyv előszavában Pécsi Katalin arra hívja fel az olvasókat, "nem művészi szövegként kell e kötet írásait olvasnunk, hanem úgy, mint elmesélésre méltó életek, sorsok dokumentumait", az elbeszélések mégis méltó képviselői és szerves részei a soát személyes élmények alapján, egyes szám első személyben elbeszélő irodalmi hagyománynak.

A sós kávé, amit tréfából adnak a túlélő asszonynak, aki szó nélkül megissza, szimbólum: a soá jellem- és személyiségformáló hatásának összegzése. A kívülálló avatatlanok számára érthetetlen, miért issza meg a kávét, miért nem tud túllépni a haláltábor emlékén. A túlélő szemszögéből nézve a sós kávé összetett szimbólum: szavakban kifejezhetetlen teljesség nélkül egyszerre jelenti az élethez, de egyszerre az emlékekhez, a fájdalomhoz való ragaszkodást; a melegséget, a minimálisra csökkentett vegetálás rendszerességét, a nőiségre jellemző szeretetteljes alázatot és a sorssal való megbékélést is.

A könyv tematikájának két pillére: a zsidóság és a nőiség nemcsak itt, hanem a többi történetben is találkozik. A könyv olvasása közben pedig egyre inkább összeáll a zsidó nők egyéni sorsán keresztül a szintézis, ember és történelem kapcsolata. Az ember, aki a történelmi események passzív áldozatává válik, de mégis megteszi a legtöbbet, ami tőle telhető, „az marad, aki volt”: ember, zsidó és asszony.