<<< [Fátyol és tűsarok című olvasópályázat] >>>

Fátyol és tűsarok

Női sorsok, női történetek Európából
 

Fátyol és tűsarok című olvasópályázat logójaJulian Barnes: A napba nézve

"Örömmel köszöntöm innen Mexikóból Julian Barnes kultúrákon átívelő hangját, amellyel áttöri az idő és a műfaj megszokott kereteit, eszmékből és a nyelvből teremt szereplőket, s miközben rácsodálkozik a világra, bátran épít az olvasó intelligenciájára." (Carlos Fuentes)

A kortárs angol irodalom elismert alakja, számtalan rangos irodalmi díj birtokosa 1984-ben a Flaubert papagája című rafinált esszéregénnyel tört be az angol irodalomba.

Öt évvel később, A világ története 10 és 1/2 fejezetben című művében már kivételes történelmi, művészettörténeti tudását csillogtatta meg, "egy hihetetlenül letisztult, anyaggazdag és áttetsző szépprózát" olvashattunk tőle, "az angol regényirodalom sok évszázados hagyományainak legtetszetősebbikeiből" (Csuhai István).

A kettő között, 1986-ban jelent meg az emberiség végső kérdéseit feszegető regénye, A napba nézve, amely markáns, rövid bevezető történettel kezdődik. Thomas Prosser berepülő pilóta 1941-ben, a La Manche fölött repülve, meglátja a napfelkeltét, majd leereszkedik tízezer láb magasságig, s legnagyobb ámulatára újra megcsodálhatja a felkelő napot. Nem véletlenül emeli ki egy különálló történettel az író a hétköznapi csoda fogalmát, hiszen - kis túlzással - regénye fő témája benne rejlik ebben a két szóban.

Főhőse nem Prosser őrmester - bár karakteres mellékszereplőként végigkíséri a történetet -, hanem Jean Serjeant, egy szinte nyomasztóan átlagos angol lány egy nyomasztóan átlagos angol családból. Élete papírformaszerűen zajlik: gyerekkor, szerelem takaréklángon, házasság láng nélkül, kései gyerekszülés, válás, az egyedülálló anyák sorsa. A könyvben végigkísérjük örömtelen házasságán, majd megosztjuk vele az anyaság terén és Kínában szerzett élményeit.

Azonban az író a történet elejétől fogva bogarat ültet a fülünkbe: talán mégsem olyan semmitmondó ez a szürkének tűnő élet. Mert miközben az élet dramaturgiája szerint zajlanak a dolgok, Jean a sodródás álcája alatt egyre csak kérdez és kérdez, s idővel lassan a válaszok is megérkeznek: megismerjük az élet és halál, a hit és bátorság kérdéseire adott - sokszor bizonytalan - válaszait, önnön szíve mélyéből, a tapasztalat és a kereső lélek bölcsessége által megérlelve.