<<< [Fátyol és tűsarok című olvasópályázat] >>>

Fátyol és tűsarok

Női sorsok, női történetek Európából
 

Fátyol és tűsarok című olvasópályázat logója

Anonyma: Egy nő Berlinben

Hozzá kell szoknunk ahhoz, hogy az elmúlt években felszínre tört egy évtizedekig elfojtott kollektív elbeszélés, a németek - a háború végén és azt követően átélt - szenvedéseiről szóló visszaemlékezések áradata. Úgy tűnik, a német újraegyesítéssel a bűnhődés kora véget ért, és mindaz, amiről a hetvenes-nyolcvanas években még nem lehetett úgy beszélni, hogy el ne hangzott volna a revansizmus vádja, a kilencvenes évek második felére a dokumentarista és a fikciós irodalom egyik nagy témájává nőtt.

Egy magányos fiatal nő naplóírásba kezd 1945 áprilisában az ostromlott Berlinben. Hogy mi vár rá, egyáltalán túléli-e - biztosan semmit sem tud. Csupán egyvalamit: úgy képes megbirkózni a szenvedéssel, ha őszintén és részletesen beszámol minden percről, az összeomló nagyváros asszonyainak rettegéséről, küszködéséről, testi-lelki kiszolgáltatottságáról. Folytonos életveszélyben lenni, győzteseknek engedelmeskedni, férfimódra robotolni, éhezni, szexuális prédának lenni vagy katonavágyak közt választani - úgy járja végig a neki rendelt stációkat, hogy közben meg tudja őrizni emberségét. Szabad lelkiismerettel dönt saját sorsáról, és szembenéz azzal, hogy személy szerint ő is felelős mindenért, ami történt - hiszen a Harmadik Birodalom polgára volt.

Az Anonyma-naplót a hitelesség aurája veszi körül, szövegének részletgazdagsága és közvetlen drámaisága olyan eredeti szövegmagot feltételez, amelyet utólag stilizálhattak ugyan, mégis megállja a helyét a kortörténeti dokumentum értékmérő vizsgáján. Másrészt az olvasót folyamatos feszültségben tartja a szerző szinte követelő vágya a vallomástételre. Nem csak a napló, maga a szerző is önmagáért beszél abban az értelemben, hogy a vallomást tevőnek a lehető legmélyebb őszinteség létszükséglete. Ízlés szerint nevezhetjük gyónásnak vagy önterápiának - a mindenre kiterjedő, feltáró vallomás útján megszabadulni az átélt és megcselekedett dolgok terhétől, amennyire egyáltalán lehetséges. Ennek a helyzetnek a feszültsége, párosulva az elbeszélő személy belső szabadságával és élni akarásával, képes felizzítani a levegőt a bejegyzések körül.

Hogy a szerzőnő névtelen óhajtott maradni, nyilván minden olvasó számára érthető. Személye amúgy is lényegtelen, hiszen amit megírt, az nem afféle érdekes egyedi eset, hanem számtalan asszony sorsa. Vallomása nélkül a huszadik század krónikája, amelyet szinte kizárólag férfiak írtak, egyoldalú és hiányos maradt volna.