<<< [Fátyol és tűsarok című olvasópályázat] >>>

Fátyol és tűsarok

Női sorsok, női történetek Európából
 

Fátyol és tűsarok című olvasópályázat logójaMihail Bulgakov: A Mester és Margarita

Aki most találkozik e könyvvel először, annak lassan már szószedetre lesz szüksége, hogy megértse az efféle kifejezéseket, mint Inturiszt, társbérlet, másodrendű frissességű hal, lakóbizalmi stb. Elvitte őket az idő. Bár a világ, állapítja meg a főszereplő Woland, örök és változatlan...

A Mester és Margarita a huszadik századi és a mindenkori irodalom egyik leggazdagabb regénye, egyedülállóan nagy történet, ahol minden részlet, mondat, metafora legalább két különböző színű fénycsóvában látható: a pillanat és az öröklét reflektorában.

Az 1930-as évek orosz művészei előtt lényegében két út áll: kivételes esetben és rendkívüli engedéllyel az emigráció, vagy az öngyilkosság. A hatalomnak pedig kétféle stratégiája van: az "életben hagyni és elszigetelni" az egyik út, a második viszont az előbbi cáfolata - elpusztítani.

Bulgakovnál 1926-ban tartják az első házkutatást. Elkobozzák naplóit és a Kutyaszív című kisregényének a kéziratát, darabjait betiltják, nem publikálhat, nincs miből megélnie – lehetetlenné teszik számára az alkotói létet, szinte "élve eltemetik".

A pillanattól megfosztott, a jelenben kudarcot valló művésznek tehát nem marad más hátra, mint az öröklétben bíznia. Bulgakov számára a kérdés: lehet-e hinni. A megírt regényben. Az önfeláldozó és örök szerelemben. A dolgok visszafordíthatóságában. Jézusban. Pilátus bánatában. Vagy a mindenkori rosszban, amely Goethe Faustjával szólva "örökké rosszra tör és örökké jót mível".

A rendszerváltásig az értelmezőket a művész és a hatalom összefüggése érdekelte, manapság inkább a személyes, egyéni felelősség kérdését feszegetik, azét a felelősségét, amellyel a művész a művének tartozik. Hiszen a regénybeli Mester kétszeresen is áruló: elégeti, tehát elárulja a művét, és elhagyja, tehát elárulja szerelmét. Végül azonban - bár igazi feloldozás nincs - mindkettő, az elveszett könyv és az elveszett szerelem is megkerül: a szerelem ereje képes visszaállítani a világrendet - Margaritának köszönhetően megkerül a kézirat és vele a Mester. Így aztán a regény legtalányosabb szavai, miszerint a Mester, akinek sorsáról úgy döntenek az öröklét és a világosság urai, hogy "nem érdemli meg a fényt, nyugalmat érdemel", minden időben más értelmet nyer. Hol jutalom, hol büntetés. Hol sok, hol kevés. Hol minden, hol csak valami helyett való adomány.