<<< [Fátyol és tűsarok című olvasópályázat] >>>

Fátyol és tűsarok

Női sorsok, női történetek Európából
 

Fátyol és tűsarok című olvasópályázat logójaDrago Jančar: Katarina, a páva és a jezsuita

Drago Jančar a legismertebb szlovén prózaírók egyike, jelentős szlovén és nemzetközi díjak birtokosa. A Katarina, a páva és a jezsuita című regényének keretét a hétéves háború, a jezsuita rend feloszlatása és egy kelmorajni zarándokút adja. Jančar barokkos körmondatokkal szövi a kalandos, színes történetet a XVIII. századi szlovénok hiedelmeiről, szokásairól, vallásosságáról, a korabeli Közép-Európa háborúiról, uralkodóiról, és nem utolsósorban egy nagy szerelemről.

A zarándok-tábortüzek, az oltárképek, a templomok homályából felragyogó ereklyetartók és a pazar öltözékek, kalpagok, szalagok, sujtások barokkos gomolygásából válnak ki Drago Jančar regényének alakjai: Katarina, a vágyakozó vénlány, Windisch, a páva, az önimádó katona és Simon, a vívódó jezsuita sorsa kapcsolódik össze a regényben.

Mindhármukat a jellegzetes szlovén életérzés, az elvágyódás (hrepenenje) mozgatja, ezért vágnak neki a viszontagságokkal teli útnak. Katarina mindhiába várta a vőlegényt, és a zarándoklaton a boldogságot akarja megtalálni. A jámbor krajnaiak népi vallásosságában feloldódva véli meglelni a lelki békét Simon Lovrenc, a jezsuita szerzetes. Franc Windisch, a páva, a hetvenkedő katona dicsőségre vágyik, és csapatával hadba indul Mária Teréziáért, a porosz ellen.

A Katarina, a páva és a jezsuita zarándoklatát kezdettől fogva végigkíséri az ígéret, hogy útjuk végén várja őket az aranyláda a szent ereklyékkel, azaz Isten földi jelenvalóságának, kegyelmének látható bizonyítékaival. Az eltervezett, a vágyott üdvözülést persze egyikük sem éri el, mindhárman csalatkoznak abban, amit keresnek, mindent elveszítenek, hogy végül rátaláljanak valami egészen másra, a mélyebb, igazibb valóságra.

Mint egy barokk freskó kavargó forgatagában egyszerre jelennek meg angyalok, ördögök, szentek és bűnösök. Egymás mellé kerülnek az álmok, fantáziaképek leírásai, a lelkek megszólalásai, egyenértékűvé válva a szereplők szólamaival. Folytonos a kapcsolat, az oda-vissza hatás az égi és a földi szféra között, de az összhang már nem érhető el, hiszen az emberek közti viszony, a hit, az otthonos világ újra és újra szétesik; a regény zárlatában azonban megjelenik a törekvés a teljesség megtalálására. Közben Jančar színes képet rajzol a korabeli Európáról, és a misszionárius Simon előző állomáshelyéről, a "vadak" Dél-Amerikájáról, a jezsuita rendről, a szlovén faluról - meg úgy általában arról, hogy mi történik azzal, akit az iskolák, a vallás vagy a hovatartozás tanítása visszahúz az útról, és nem akarja felismerni saját sorsát.