<<< [Fátyol és tűsarok című olvasópályázat] >>>

Fátyol és tűsarok

Női sorsok, női történetek Európából
 

Fátyol és tűsarok című olvasópályázat logójaVladimir Nabokov: Lolita

"A Lolita bizonyos értelemben túlságosan nagy regény. Úgy zúdul rá az olvasóra, mint valami kábítószer, mely erősebb, mint bármelyik, amit eddig felfedeztek vagy létrehoztak. A Lolita kegyetlen könyv a kegyetlenségről." Martin Amis írta ezt Nabokov leghíresebb regényéről, mely az ötvenes évek második felében meghozta számára a világhírt.

Amikor Vlagyimir Nabokov 1940-ben megérkezik Amerikába, kénytelen levetni bőrét, európai múltját és nevét: Vladimir Nabokov lesz belőle, pedig Európában már nem ismeretlen író: addigra Szirin álnéven több mint hét regénye jelent meg oroszul, Berlinben és Párizsban, elsősorban emigránskörökben ismert. A múlt azonban, amelyet Mnemoszüné, az emlékezet istennője segítségével megőriz, hatalmas és csodálatos, mint az ország, amelyet elhagyott. Bár Nabokov, mint írja, elhozta Oroszország kulcsait, a végtelen gazdagságú gyermekkorát, anyanyelvét és műveltségét, ezt a kulcsot sohasem használja többé: nem tér vissza, mert nincs hova. Az ország, amelyben született, megszűnt számára. Az idő börtönéhez pedig az egyetlen kulcs az irodalmi művek.

Kevés kétségbeesettebb mű született a huszadik században, mint a Lolita, az a mű, amelyet megjelenésekor pornográfként vagy pedofiltörténetként bélyegeztek meg, habár mi sem állt távolabb a szerzőtől, mint a szexuális ösztön felszabadítására való törekvés: a mű metaforikus szinten az emberi "én" börtönéről szól.

A krimiszerűen szerkesztett, üldözésekkel és félrevezetésekkel tarkított, mesterien megkomponált regény színes, sűrű szövetén keresztül átlátszik az ég: a tiszta, tökéletes szerelem keresésének kétségbeesett vágya. Merthogy a világ, az a fizikai világ, amelyben Nabokov hősei élnek, cselekszenek, keresnek, meglehetősen kiábrándító, tele van látszatokkal, hamis nyomokkal, festett díszletekkel. Ám e hősök emlékezetében, múltjában, tudatában létezik egy más világ, amelyről legérzékibb módon a Szólj, emlékezet és a Lolita számol be; mindkettő a Paradicsomról és elvesztéséről ad hírt.