<<< [Fátyol és tűsarok című olvasópályázat] >>>

Fátyol és tűsarok

Női sorsok, női történetek Európából
 

Fátyol és tűsarok című olvasópályázat logójaFüst Milán: A feleségem története

A házasság, a szerelem, a féltékenység a világirodalom örök témái közé tartozik. Azt hihetnők, mindent megírtak már erről. A feleségem története mégis valami újat, ki nem mondott és valamennyiünk által csak homályosan érzett igazságokat közöl a legnagyobb érzésről, mely embernek adatott.

A regény főhőse, a fiktív feljegyzések írója, a nagydarab Störr kapitány, holland hajós. A tengeri medve fiatalsága idején inkább az evésnek hódolt. Szerencsétlenségére gyomorbajt kapott, s orvosi tanácsra kezdett el foglalkozni a nőkkel, így vette feleségül a franciásan könnyed, kacér nyelvtanárnőt, Lizzyt. Ettől kezdve pokollá válik az élete, a féltékenység egyre jobban elhatalmasodik rajta. Ez a szenvedély nem annyira testi, inkább szellemi tartalmú. A primitív hajós Lizzy könyveit, művészet iránti érdeklődését, bonyolult gondolkodását képtelen felfogni, tehát meggyűlöli. Elvakult indulatában üldözi asszonyát, majd valami furcsa változás során belátja, hogy Lizzy mennyire hű volt hozzá, s ő milyen méltatlanul bánt vele. A tragédiát nem képes elhinni...

A feleségem története a legjellegzetesebb példája Füst Milán művészi törekvéseinek. E műve látszatra napló, egy meglehetősen primitív holland hajótiszt hevenyészett feljegyzései - miként alcíméből is gondolnánk. Valójában a lélektükrözés, a belső ábrázolás, a mesteri szerkesztéssel megteremtett atmoszféra remekműve. Bizarr varázsú írás, amelyben mindaz a nyugtalanság, az élet groteszk jelenségeit, a lélek rejtelmeit kutató izgalom benne van, amely Füst Milán egész művészetét jellemzi. A mű a huszadik századi magyar próza vonulatába-irányzatába nem sorolható, de társtalanul is klasszikussá magasodott alkotása.

Störr kapitány és felesége mi vagyunk: férfiak és nők, férjek és feleségek, szeretők és egymást csalók, a történet pedig nem más, mint annak a távolságnak a felmérése, mely bennünket elválaszt egymástól, az az állandóan jelenvaló, reflexeinkbe és idegeinkbe beivódott idegenség, mely legboldogabb perceinkben is ott lappang közöttünk.