[Irattár]

Művelődéstörténeti alkotótáborok

Reneszánsz tábor

A Krúdy Gyula Városi Könyvtár első művelődéstörténeti alkotótáborát 1991. augusztus 20-28-ig rendeztük meg Alsóörsön, a Várpalotai Gyermektáborban 54 fő 10-14 éves gyermek részére. A tábor megszervezésével az volt a célunk, hogy a reneszánsz máig ható kulturális örökségét játékos formában tegyük átélhetővé a gyerekek számára (keretjáték segítségével, irodalmi, zenei és kézműves foglalkozásokkal).

A tábor előkészítéseként legelőször két "próbán" kellett átesniük a jelentkező gyerekeknek: Mátyás király személyével vagy más korabeli történeti személyiséggel kapcsolatos történetet kellett írniuk prózai vagy verses formában, illetve egy szabadon választott Mátyás-mondát (vagy a maguk által írt történetet) kellett illusztrálniuk tetszőleges technikával (irodalmi és képzőművészeti pályázat).

Ezután a táborra felkészítő foglalkozásokat tartottunk a könyvtárban a következő témákban: Élet a középkori Európában; Mátyás király országa (történelmi áttekintés); A művészetek Mátyás király korában; Tábori zászlónk és jelmezeink elkészítése (kézműves foglalkozás).

Már a felkészítő foglalkozásokon örömmel tapasztaltuk a gyerekek érdeklődését, táborozásunk nyolc napja alatt pedig sok-sok fantáziával, játékos kedvvel élték át a keretjáték adta eseményeket: Mátyás király udvarának hétköznapjait és ünnepeit.

A táborozás első napján megválasztották "váruk" (faházuk) várkapitányát (ill. várúrnőjét), majd megkezdődött életünk Mátyás udvarában az egyes várak bemutatkozásával, tábori indulónk megtanulásával.

Második nap a királyválasztásra készülődtünk: a lányok reneszánsz fejdíszt készítettek, a fiúk megfestették saját címerüket "vitézi" öltözetükre. Délután lovagi tornát idéző sportjátékokkal, találós kérdésekkel, a kor ismeretét igénylő feladatokkal és a címerek értékelésével kiválasztottuk a gyerekek közül Mátyás királyt. Este meglepetés várta a királyi udvar lakóit: éjszakai bátorságpróba keretében vehették át Frigyes császár követétől a magyar királyi koronát (melyet szintén a gyerekek készítettek a felkészítő foglalkozáson).

A harmadik napon délelőtt történelmi ismereteket igénylő játékos feladatokkal megválasztottuk a királyi udvar tisztségviselőit (nádort, érseket, kancellárt stb.), a délutánunk pedig a koronázásra való készülődéssel telt: a lányok befejezték fejdíszüket, a fiúk várat építettek (makettet készítettek). Késő délután felöltöttük színes reneszánsz jelmezeinket (melyhez az anyagot a városi könyvtár biztosította, és a szülők varrták meg egyszerű, mégis korhű jelmezekké), majd az impozáns udvari nép gyalog sétált át Felsőörsre, ahol a prépostsági templomban megkoronáztuk Mátyás királyt és ünnepi koronázási hangversenyt hallgattunk Nyírő Gábor orgonaművész előadásában.

A negyedik napon a lányok vetélkedtek eszességben, ügyességben, szépségben a királynői rangért, este pedig megrendeztük Mátyás király és Beatrix esküvőjét, utána meghallgattuk a Helikon Együttes zenés irodalmi összeállítását.

Az ötödik napon reggel egész napos kirándulásra indultunk Nagyvázsonyba, ahol megtekintettük a várat és a múzeumokat, majd fakultatív program keretében lovagolni tanulhattak a gyerekek.

A hatodik napon délelőtt megkezdték munkájukat a királyi műhelyek: az udvari komédiások, énekesek, táncosok, kézművesek kiscsoportos foglalkozások keretében készülődtek a tábort lezáró reneszánsz bálra. Ebéd után a szülőket vártuk látogatásra, este pedig megtanultunk egy reneszánsz táncot a Galiba együttes tagjaitól, melyet később a reneszánsz bál nyitótáncaként adtunk elő.

A hetedik napon délelőtt folytatódtak a királyi műhelyek foglalkozásai, délután vadászatot tartottunk, ahol vidám játék keretében sikerült megtalálnunk az "aranykulcsot", a "király lekvárját" és sok más "kincset". Az esti órákban gyöngyfűzéssel szép ékszereket készítettünk a reneszánsz jelmezeinkhez.

A nyolcadik napon délelőtt utolsó foglalkozásukra gyűltek össze a királyi műhelyek, hiszen a délutánt már a reneszánsz bál előkészületeivel töltöttük: díszleteket készítettünk, süteményt sütöttünk stb. Este került sor a táborozásunk fénypontjaként megtartott bálra, melynek programját közös nyitótánccal kezdtük, ezután a királyi műhelyek járultak az uralkodó elé: a komédiások előadták a dramatizált Mátyás-mondát, az énekesek és a táncosok erre az alkalomra összeállított műsorukat, végül a kézművesek is elhozták ajándékaikat a királyi párnak. Meglátogatták a bált "messziről jött" művészek is, melynek során az irodalmi és képzőművészeti pályázatra készült alkotásaikat mutatták be a gyerekek. Az ünnepség végén Mátyás király köszönetet mondott alattvalóinak uralkodása legfényesebb napjaiért, és a táborozó gyerekek búcsút vettek egymástól.

Reneszánsz tábor a Krúdy Gyula Városi Könyvtár szervezésében 1991-ben (királyválasztás)     Reneszánsz tábor 1991-ben a Krúdy Gyula Városi Könyvtár szervezésében (koronázás és orgonahangverseny)

Királyválasztás és koronázási ünnepség a reneszánsz táborban (1991)

Reneszánsz tábor a Krúdy Gyula Városi Könyvtár szervezésében 1991-ben (királynő választás)     Reneszánsz tábor a Krúdy Gyula Városi Könyvtár szervezésében 1991-ben (főemberek választása)

Királynőválasztás és az udvari főemberek megválasztása játékos feladatokkal
a reneszánsz táborban (1991)

Az alkotótábor egy hete alatt Mátyás király reneszánsz udvartartásának eseményeit a "bölcsek tanácsa" irányította: Szoboszlayné Németh Renáta, Volekné Temesi Zsuzsanna könyvtáros (a tábor szervezői), valamint három meghívott pedagógus (Borbás Károly, dr. Kissné Rácz Gabriella, Pálinkás Ildikó).

A táborozás befejeztével sem szakadt meg kapcsolatunk a résztvevőkkel: 1991. október 6-án megrendeztük a reneszánsz táboros gyerekek találkozóját, hogy a szülőknek is bemutathassuk mindazt, amit a táborban tanultunk.

Indián tábor

A reneszánsz tábor sikere adott ösztönzést számunkra ahhoz, hogy a következő évben újabb témában hívjuk alkotótábori "felfedezőútra" és "együttjátszásra" a gyerekeket: Amerika felfedezésének 500. évfordulójához kapcsolódóan az észak-, közép- és dél-amerikai indián kultúrák megismertetését tűztük ki célul az alsóörsi gyermektáborban 2002. augusztus 10-18-ig megtartott indián táborban, ahol 60 fő 10-14 éves gyermek vett részt.

A különböző indián kultúrák eltérő sajátosságait elsősorban a felkészítő foglakozásokon tudtuk érzékeltetni, a táborozás során pedig az indián regényekből jól ismert észak-amerikai nomád vadász törzsek hétköznapi és ünnepi szokásait, hagyományait éltük át a Nagy Víz partján.

Április elején, az alkotótábor előkészítéseként három "indián próbára" kértük a táborunkba jelentkező gyerekeket. Az irodalmi pályázat keretében "Fehér Sólyom, a bátor indián fiú kalandja" címmel történetet kellett írniuk, vagy élményszerű beszámolót készíteni Amerika felfedezéséről Kolumbusz hajósinasának szerepében. A képzőművészeti pályázat keretében pedig tetszőleges technikával készítettek rajzokat "Barátom Winnetou" címmel, ill. egy általuk olvasott indián mese illusztrációját. A harmadik indián próba során az "Indiánvilág" című feladatlap megoldásával könyvtári búvárkodásra, anyaggyűjtésre igyekeztük serkenteni a leendő "indiánokat".

Augusztus első napjaiban, indulásunk előtti héten felkészítő foglalkozásokat tartottunk a gyerekeknek, ahol videofilmek, művészeti albumok segítségével ismerkedtünk a különböző indián törzsek életmódjával, szokásaival. A foglalkozássorozat befejezéseként közösen készítettük el a leendő törzsfőnök fejdíszét, pajzsát, csatabárdját és a megválasztásra kerülő indián hercegnő ékszereit.

A tábor programjának összeállításakor arra törekedtünk, hogy a gyerekek életkoruknak megfelelő játékos, átélhető szituációk során keresztül kapjanak minél több hiteles ismeretet az indián törzsek kultúrájáról, sajátos világképéről. Az alkotótábor programjának gerincét a két szomszédos "feketeláb" és "fürgeláb" törzsben élő bátor és nemes lelkű indiánok egymással való vetélkedésének kalandos, izgalmas eseményei adták - az "igazi" indiánná válás próbái során.

E szándékunk megvalósítását segítették a keretjáték eseményei: a két indián törzs megalakulása után a "szent hegy" felkeresése és az egyes törzsek eredetmondájának megalkotása; a törzsfőnök és az indián hercegnő megválasztása játékos feladatokkal (nyomkeresés, füstjel, lopakodósdi, jelbeszéd, indián eredetű sport- és gyermekjátékok, találós kérdések); az éjszakai indián bátorságpróba; "bölényvadászat" (íjászverseny); a csatabárd kiásása (játékos akadályverseny); végül a békekötés és az "igazi" indiánná avatás szertartása. A kiscsoportos foglalkozásokon totemoszlopot, indián fejdíszt, ékszereket készítettünk, dalokat tanultunk, és nagy sikert aratott a Los Andinos együttes fellépése, a "sápadtarcú utazó": Borsányi László néprajzkutató látogatása, valamint a country táncház, amellyel ízelítőt szerettünk volna adni az első felfedezők kései utódaiként betelepült európaiak sajátosan amerikaivá vált kultúrájából.

Az indián tábor lakói (1992)

Indián tábor a Krúdy Gyula Városi Könyvtár szervezésében 1992-ben     Indián tábor a Krúdy Gyula Városi Könyvtár szervezésében 1992-ben

A Los Andinos együttes előadása az indián táborban (balról),
és az indián tábor záróünnepsége (jobbról) (1992)

A gyerekeket az "igazi" indiánná válás próbáin a "vének tanácsa" vezette végig: Szoboszlayné Németh Renáta, Volekné Temesi Zsuzsanna könyvtáros (a tábor szervezői), valamint Borbás Károly, dr. Kissné Rácz Gabriella, Mészáros Anikó tanár és Pálinkás Csaba egyetemi hallgató.

A két művelődéstörténeti alkotótábor nem csak a gyerekek életkori sajátosságai miatt volt vonzó, sok vidámságot nyújtó szünidei program, mindezen túl saját múltunk megismerésére és más népek kulturális hagyományainak tiszteletére, értékeik felismerésére tanította a velünk táborozó "lovagokat" és "indiánokat".

2007.01.31.

[ A lap tetejére ]