Rólunk írták...

Várpalotai Újság

2004. április 23.

 A jó reklám felérhet akár egy verssel is

A Krúdy Gyula Városi Könyvtár hagyományos rendezvényei közé tartoznak a végzős hallgatók számára megrendezett rendhagyó irodalomórák. Hétfőn dr. Fűzfa Balázs, a szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskola docense tartott előadást a Thuri gimnázium 12. évfolyamos tanulóinak, a költészetben és a világban használatos jelekről, jelrendszerekről.

Fűzfa Balázs előadása a rendhagyó irodalomóránAz előadás előtt volt alkalmunk beszélgetni a jelrendszerek szerepéről, fontosságáról:

- Hogyan látja a költészet helyzetét a mai rohanó világunkban?

- A költészet szerepe a világban az, hogy megváltoztassa az életünket. Ahogy Rilke mondja: "változtasd meg életed!", de természetesen ahhoz, hogy eljussunk idáig, nagyon pontosan kell értenünk a költő szavát, világosan kell megfejtenünk, látnunk azt a jelrendszert, amelyet a költő alkalmaz. Arra gondolok, hogy a modernség korában élő ember is jelekkel, jelrendszerekkel, szimbólumokkal van körülvéve, és ezek közül csak egy az irodalom jelrendszere. Azt remélem, hogy a jövőben az általános és középiskolai tanításban is az irodalom feladata elsősorban az lesz, hogy a világ eme jelrendszereinek értését tanítsa meg a gyerekeknek. Ebben az irodalom - azon belül is elsősorban a költészet - nyújthat számukra segítséget. A magyar irodalom, a magyar költészet egyébként rettentő szerencsés, hiszen a világon egyedülállóan nálunk van költészet napja, amelyet Somlyó György talált ki körülbelül negyven évvel ezelőtt. Az biztos, hogy nálunk a költészet valami többet, valami mást jelent, mint általában Európában és a világban, és ez a többség, ez a másság elsősorban az említett rilkei gondolatban foglalható össze.

- Mennyire örökérvényűek ezek a jelrendszerek, jelképek? Vagy az idő múlásával belépő újabbak felváltják azokat?

- Természetesen vannak olyanok, amelyek állandóak, de legalábbis maga a jelsor állandó. Például: "Ég a napmelegtől a kopár szík sarja..." Ma ezt a gyerek nem biztos, hogy érti, nem beszélve a folytatásról: "Ösztövér kútágas, hórihorgas gémmel..." A jelsor változatlan maradt, csak a körülötte lévő világ változott meg. Nekünk azt kell megtanítani, hogy a gyerek értse ezt a körülötte lévő világot, amelyből majd visszakövetkeztethet a versre is. Az előadásomban például autóreklámokat is bemutatok, hogy lássák a tanulók, egy jó reklám, vagy egy bármilyen nyelven megfogalmazott szimbolikus jelsor az ugyanolyan értékes, fontos lehet, mint egy vers. A dolog lényege a minőség.

- A költészetben használt jelképek mennyire használhatók a mindennapokban?

- Egy reklám, egy eligazító tábla ugyanúgy működik, mint egy vers. Természetesen azokhoz a legfontosabb versekhez, mint a Szózat, a Himnusz, a Gondolatok a könyvtárban vagy A Dunánál, hozzátapad az az ötven-száz-kétszáz év is, ami a magyar nemzet történetét és sorsát foglalja egybe, így az a mögöttes jelentés, amely a versben megjelenik, mindig gazdagabb és több lesz. Ami a lényeges azonban, hogy minden jelrendszer - a költészetben és a világban is - egyforma hatással működik.

N. I.

Várpalotai Újság, 2004. (VIII. évf.) 4. sz. 2. p.

[ A lap tetejére ]